Monday, January 25, 2016

چشم انداز حذف كاندايداها




صورت مساله
-   درگيري جديد خامنه اي و روحاني بعد از رد صلاحيت‌ها اوج تازه اي گرفت: خامنه‌ای گفت: « قانون! مرّ قانون را رعایت کنید!… بنده گفتم باز هم می‌گویم حتی آن کسانی هم که نظام را قبول ندارند، بیایند در انتخابات شرکت کنند. اما نه این‌که آن کسی که نظام را قبول ندارد، بخواهند او را بفرستند مجلس»، روحانی هم درجواب گفت: « مرّ قانون! اما نه مرّ سلیقه!… یک جناحی هست در این کشور 7میلیون، 10میلیون جمعیت است. ما قانون اساسی را این جوری می‌خواهیم تفسیر بکنیم؟! قانون اساسی را این جوری می‌خواهیم اجرا بکنیم؟! اسمش خانه ملت است، نه خانه یک جناح!… خب یک جناح اگر هست که. . دیگر، انتخابات هفتم اسفند نمی‌خواهد، همانها تشریف ببرند مجلس دیگر!. . . قانون اساسی ما می‌گوید دولت و وزارت کشور مجری انتخابات است… ناظر بر انتخابات شورای محترم نگهبان است» رفسنجانی هم حرف روحانی را تكرار كرد: «مردم باید بتوانند نامزدهای مورد نظر خود را از بین سلایق و گرایش‌های مختلف آزادانه انتخاب کنند»
-   سوال: نقشه راه و توانمندي و  خامنه اي براي حذف كانديداها تا كجاست؟مرز سرخ هاي خامنه اي در این جنگ با این درجه از شدت و حدّت، چيست؟

پاسخ
1.   چکیده حرف های خامنه‌ای تأیید اقدامات شورای نگهبان در رد صلاحیت گسترده باند مقابل بود. ولي شکاف هم باز گذاشت و گفت: « هر نهاد قانونی ممکن است اشتباه کند» نتیجه طبیعی این حرف آن است که راه بازگشتي هم باز است. 
2.   روحانی هم گفت: «بهترین راه هنوز هم گفتگو و رایزنی و مذاکره و مشورت است و من، هم از وزیر کشور هم از وزیر اطلاعات خواستم که به‌طور کامل با شورای نگهبان همکاری کنند… و از طرف من، معاون اول هم رایزنی‌اش را با شورای محترم نگهبان شروع کرده»
3.   «رحمانی‌فضلی» وزیر کشور روحانی نیز گفت: «آقای جنتی معتقد است باید این مسائل در یک فضای منطقی و با رایزنی مشترک حل شود و یک فضای اقناعی ایجاد شود تا همه اطمینان داشته باشند که حقشان ضایع نشده است». 

نتيجه
-   به نظر مي رسد كه خامنه اي می‌خواهد بین دو مرزسرخي كه دارد؛ بندبازی کند. از یک طرف می‌خواهد قدرت و هژمونی خود را به هر قيمت حفظ کند ولي از طرف دیگر به دليل ضعف و ناتواني كه دارد؛ نمي تواند آن قدر در مسير حفظ هژمونی، زياده خواهي و مطلق نگري داشته باشد كه منجر به باز شدن شکافي در درون رژیمش به سمت قیام شود. از اين رو به نظر مي رسد كه در كادر دو مرز سرخي كه دارد؛ اين كش را تا جايي كه پاره نشود مي كشد، به ويژه اينكه مطمئن است كه باند رقيب نيز  از حضور مردم در صحنه مي ترسد و در هراس از قیام نمي خواهد پاي عواقب بد آن بخوابد؛ کما این که رفسنجانی هشدار می‌دهد: «توجه نکردن به خواست مردم، در درازمدت عواقب بدی به‌دنبال دارد» و روحاني هم گفت در كادر قانون بازي و مانور خواهد كرد.

0 comments:

Post a Comment