Tuesday, February 23, 2016

موقعيت كنوني رفسنجاني و روحاني در انتخابات





سوال
بعد از اين قلع و قمعي كه ولي فقيه از جناح رقيب كرد، واقعاً رفسنجاني و روحاني با چه اميدي و با چه طرحي به نيروهاشون تأكيد مي كنند كه حتماً بيان رأي بدن و از صندوقها قهر نكنند؟
جواب
رفسنجاني و روحاني يك طرحي براي ورود به انتخابات داشتند؛ اول؛ معرفي كانديداها در سطح گسترده بود تا شوراي نگهبان هر قدر هم كه حذف و تصفيه بكند، باز هم كساني برايشان باقي بمانند دوم، حسن خميني را علم كردند به عنوان كانديداي ولي فقيه بعدي و براي شرايط مرگ خامنه اي به خبرگان بفرستند. اما خامنه اي تيغ برداشت و فقط 30نفر كانديد آنها را تاييد كرد و معلوم نيست كه از اين تعداد چند نفر هم در مرحله انتخابات حذف شوند. يعني خلاصه، اگر همه انها هم از صندوق دربيايند كه هرگز چنين نخواهد شد، عددي نخواهند بود. بعد از اين حذف و تصفيه، دو تابلو پيش پاي رفسنجاني و روحاني بود،
يك. انصراف و بايكوت و ترك نمايش انتخابات
دوم. قناعت به همين تكه استخواني كه خامنه اي جلويشان انداخته است
اما رفسنجاني و روحاني مطلقاً اهل تابلوي  اول نبودند، چون معني آن ارسال كارت دعوت براي مردم و بنزين ريختن روي آتش زير خاكستر قيام بود. بنابراين راه دوم را پيش گرفتند.
انتخاب راه كار دوم نا اميدي بخش وسيعي از نيروهايشان را به دنبال داشت و اينكه شركت در انتخابات هيچ فايده اي ندارد  از اين رو رفسنجاني و روحاني براي اينكه همين تكه استخوان را هم از دست ندهند ناچار هستند كه  عقب نشيني خودشان را ضمن غر غر كردن هايي توجيه و نيروهايشان را قانع كنند؛ از اين رو با تمام قوا تبليغ مي كنند كه شركت كنيد و صحنه را در برابر خامنه اي ترك نكنيد/ به عبارتي چون مي خواهند در پسا انتخابات هم با خامنه اي سرشاخ شوند لذا به حفظ نيروهايشان در صحنه نيازمند هستند.

0 comments:

Post a Comment